روستای جولرستان

معرفی روستای جولرستان از توابع شهرستان فلاورجان در استان اصفهان

روستای جولرستان

معرفی روستای جولرستان از توابع شهرستان فلاورجان در استان اصفهان

در باره بسیج

عنــوان تحقیـــق : 

بسیــــج  

 

تشکیل بسیج مستضعفین

 

تشکیل بسیج مستضعفین، ارتش بیست میلیونی به فرمان امام خمینی (ره) هوشیاری و درایت بی نظیر حضرت امام خمینی (ره) از جمله اساسی ترین عوامل در جهت خنثی سازی توطئه ها به حساب می آید که به برکت این دوراندیشی و هدایت انقلاب در مسیر اصلی خود، زمینه انقلاب دوم فراهم آمد و با سقوط لانه جاسوسی امریکا در تهران و برملاشدن ماهیت سلطه جو و تجاوزکارانه امریکا، شیطان بزرگ با ضربه ای سخت و جبران ناپذیر روبرو شد.

اسناد بدست آمده از لانه جاسوسی و اظهارات صریح حکام امریکایی مردم و رهبران کشور و بویژه حضرت امام را با این حقیقت آشکار مواجه ساخت که احتمال مداخله نظامی امریکا و هجوم وی به جمهوری اسلامی، امری بعید و غیرممکن نبوده و با توجه به سوابق این کشور در جهان لزوم آمادگی مردم جهت مقابله و رویارویی را در کوتاهترین زمان ممکن آشکار می ساخت.

بر این اساس امام امت در پنجم آذرماه سال 58، یعنی در مدتی کمتر از یک ماه بعد از انقلاب دوم، فرمان تاریخی تشکیل بسیج را صادر فرمودند:

یک مملکت بعد از چند سالی که بیست میلیون جوان دارد باید بیست میلیون تفنگدار داشته باشد و بیست میلیون ارتش داشته باشد و یک چنین مملکتی آسیب پذیر نیست و مردم دلسوخته و مسلمان پاکباخته که دل در گرو عشق به انقلاب و هدفهای والای آن داشتند، با آمادگی و قصد و اراده خلل ناپذیر جهت پاسداری از دستاوردهای انقلاب گروههای مقاومت مردمی را درپایگاههای بسیج و در آن زمان در مساجد سراسر کشور تشکیل دادند.

اولین تجربه آنها به صورت عملی یاری رساندن به سپاه و کمیته در قالب رویارویی با ضدانقلاب و خنثی سازی توطئه های آنها بود و از این راه نقش موثری در خدمت به انقلاب و اهداف الهی آن هم نشان دادند.

با هجوم و تجاوز ارتش عراق به کشور اسلامیمان در شهریور 59 این اعتقاد که یک سازماندهی جهت تشکیل بهتر نیروهای مردمی بوجود آید، قوت گرفت و از آن پس نیروهای مردمی صاحبان اصلی انقلاب اسلامی جهت حضور گسترده در جبهه گروه گروه به بسیج ملحق گردیدند و عملیاتهایی چون طریق القدس، حصر آبادان، فتح المبین، ثامن الائمه و الفجر 8 ، کربلای 5 و .... از دستاوردهای عظیم این تشکل الهی بود.

اگر امروز توفیق این را داشته ایم که کشور اسلامیمان و ملت سلحشور آن را از گزند نابکاران و نااهلان تاریخ حفظ کنیم به یمن حضور گسترده بسیج بوده و لاغیر. چنان که رهبر فقید انقلاب اسلامی حضرت امام (قدس سره) فرمودند:

رحمت و برکات خداوند بر بسیج مستضعفان که بحق پشتوانه انقلاب است.

آری رزمنده بسیجی، ضمن توان رزمی بسیار بالا در نبرد نامنظم، جنگجوی قابلی دردفاع منظم بحساب می آید  تا حدی که سلاحهای سنگینی چون توپ و تانکهای پیش رفته را به حرکت در آورده و روبروی دشمن قرار داده. هدف از تشکیل واحد بسیج مستضعفین ایجاد توانایی های لازم در کلیه افراد معتقد به قانون اساسی و اهداف انقلاب اسلامی به منظور دفاع از کشور، نظام جمهوری اسلامی و همچنین کمک به مردم به هنگام بروز بلایا و حوادث غیرمترقبه یا هماهنگی مراجع ذیربط می باشد. بسیج جایگاهی ملکوتی است. مکانی برای درس چگونه زیستن انسانها، جایگاه عشق و صفا و صمیمت و در یک کلام، شهید جبهه ها و قهرمان یا مظلوم پشت جبهه هاست. بیش از یکسال از صدور فرمان امام خمینی (رحمة الله علیه) مبنی بر تشکیل بسیج نگذشته بود که رژیم بعثی عراق در تحقق اهداف پلید نظام سلطه جهانی، هجوم همه جانبه خود را به میهن اسلامی ما آغاز کرد.

انقلاب اسلامی در آن اوضاع بحرانی ناشی از دگرگونی ها و تغییر و تحولات آن زمان، هیچ گونه، آمادگی لازم را برای مقابله با متجاوزان بعثی نداشت. ارتش جمهوری اسلامی ایران که با حمایت امام خمینی (رحمة الله علیه) توانسته بود جایگاه خود را پیدا نماید، در حال خودسازی و تثبیت نظم و انظباط بود. سپاه پاسداران هم که نهادی نوپا و برای حفظ امنیت شهرها به وجود آمده بود، فاقد هرگونه تجهیزات لازم و تجربه کافی برای مقابله با تجاوز خارجی بود.

از آن سو دشمن هم با ارتشی تا بن دندان مسلح و برخوردار از پشتیبانی قدرتهای استعمارگر، کشور را مورد هجوم قرار داد. در این اثنا بود که نقش بسیج به عنوان یک نیروی جوشیده از متن مردم انقلابی، در صحنه دفاع مقدس ظهور پیدا کرد. دشمن که سودای فتح سه روزه را در سر می پروراند، در همان روزهای نخستین با مردمی مواجه شد که با دست خالی به دفاع از کیان مقدس نظام اسلامی خود برخاسته بودند و از ایثار خون خویش دریغ نمی کردند، جوانان سلحشوری که به فرمان امام (رحمة الله علیه) در پایگاههای مقاومت تحت نام "بسیجی" گرد آمده بودند و با کوچکترین اشاره ایشان به جبهه های نبرد می رفتند و تا آخرین قطره خون خویش ایستادگی و مقاومت می کردند.

در طول هشت سال دفاع، بسیج آن چنان درخشید که دشمنان اعتراف کردند که "قدرتی در بسیج نهفته است که می تواند با یکایک ارتش های کلاسیک جهانی مقابله کند". بسیج علاوه بر حضور در خط مقدم نبرد وظیفه جذب، آموزش و سازماندهی نیروهای مردمی و اعزام آنها را به جبهه های نبرد برعهده داشت و در این مدت توانست جمیعت مؤمن و صاحب ارزشی را از امت حزب الله، در درون خود بپروراند و پایه ریزی ارتش مردمی را دنبال کند و سرانجام پس از هشت سال دفاع مقدس، بسیجیان مظلوم و سلحشور جبهه های توحید به همراه امت شهیدپرور، از این آزمایش الهی سربلند و پیروز بیرون آمدند. امام راحل این چهره های مظلوم را به شایستگی تمام به تصویر کشیدند و فرمود:

شما آئینه مجسم مظلومیت ها و رشادت های این ملت بزرگ، در صحنه نبرد و تاریخ مصور انقلابید. شما فرزندان دفاع مقدس و پرچمداران عزت مسلمین و سپر حوادث این کشورید.

 

شرکت خواهران در بسیج:

جهاد در مکتب اسلام از فروع دین و از واجباتی است که استواری دین به آن بستگی دارد، زیرا اسباب سربلندی اعتلا و کمال و استقلال جامعه مسلمانان می شود و آن را در برابر دیگر ملل و دشمن متجاوز آبرو و عزت می بخشد. لذا به سبب آنکه دفاع در هر جامعه اسلامی حالت وجوب همگانی دارد، و چون مقدمه واجب نیز واجب می گردد و باید مسلمانان اعم از زن و مرد برای ایجاد زمینه آموزش و حفظ توانایی های دفاعی که خود مقدمه است، کوشش نمایند.

به این ترتیب بر زنان مسلمان نیز واجب است تا در جهات گوناگون، از جمله رزمی، نظامی برای مقابله با دشمن مهاجم به کشور اسلامی، آماده دفاع باشند.

بر همین مبنا آموزش نظامی خواهران نیز در بسیج آغاز شد و علاوه بر آن با فرموده های امام خمینی (ره) در سالروز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها نکات مبهم آن نیز تبیین گردید.

ایشان فرمودند:

"حضرت زهرا سلام الله علیها مجاهده و مخاطبه با حکومتهای وقت داشت و آنها را محاکمه می کرده اند، شما باید از ایشان تبعیت کرده و به او اقتدا کنید تا در روز زن وارد شوید و اگر بپذیرید، هم باید در میدان تحصیل و علم و هم در میدان دفاع از اسلام مجاهده نمایید، که دفاع از اسلام از مهماتی است که بر هر مرد و زن و هر کوچک و بزرگی است. البته در آن محیطی که شما تعلیم نظام می بینید باید محیط آزاد و صحیح و همه جهات عفاف محفوظ گردد."

مرکز بسیج خواهران مأموریت جذب، آموزش و سازماندهی بانوان کشور را بر عهده دارد و تاکنون توانسته است در امر آموزش خواهران در زمینه های نظامی امدادگری، عقیدتی، سیاسی و سوادآموزی، خدمات و اقدامات مؤثری انجام دهد.

همچنین خواهران بسیجی در دوران دفاع مقدس در پشت جبهه ها نیز حضوری فعال داشتند و در تهیه و تدارک وسایل مورد نیاز رزمندگان اسلام، زحمات فراوانی را متحمل شدند.

محفل انس بسیج به روی همه باز است

این بار می خواهیم باز هم سفری داشته باشیم به وادی دریاهای حقیقت، باشد که این رجعت مقدس، سفری باشد از حضیضی که الان در آن هستیم، به اوجی که در آن بوده ایم و فقط کسانی که اهل درد هستند می توانند با ما همسفر شوند. دردی که یک تار موی آن بر کاکل هزار بی درد، فخر دارد. دردی که تنها مردان مرد را سزاوار آن است. دردی که اگر نبود، ما نیز نبودیم و از آغاز با ما همراز بوده است. می خواهیم سفری داشته باشیم به وادی میقات پابرهنگان و معراج پاک اندیشه اسلامی، سفری که به محفل کسانی که نام و نشان در بی نشانی و گمنامی یافته اند. سفری به محفل بسیج، مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنام. نمی دانم آیا تا به حال گریسته ای یا نه! اما گریه هایی هست که بوی حماسه می دهد و آن را تنها می توان در محفل انس بسیجیان جستجو کرد. اما باز هم در این محفل انس می توان خنده های زیادی را هم دید. خنده های همیشگی یک بسیجی، خنده هایی که بوی غفلت نمی دهند. خنده هایی که ته رنگی از غم دارند. و اگر دقیق تر نگاه کنیم، در گلبرگ لطیف این لبخندها، شبنم اشک را به وضوح می توان دید. برادر بسیجی ام! در این زمان تساهل و تسامح که از آزادی چماقی ساخته اند برای کوفتن بر سر تو، گریستن سخت است اما به خوبی می دانم از آن سخت تر خنده ای است که میان تو و بغض گلویت حایل شده است. مانند جام زهر می ماند. اما باز هم می دانم که این راز سر به مهری است که سر آن فقط بین تو و مولا و مقتدایت (سیدعلی) مانده است. ولی تو ای برادر بسیجی ام! بدان که این راز، همان بغض و کینه انقلابی توست. همان دردی است که باید در سینه حفظ کنی و همچنان با خشم به تمام غیرخودی ها نگاه کنی تا رهبر حیدری تو فرمان دهد. می دانم که بسیجی اهل درد و آرمانخواه است. ولی بدان آرمانخواهی تو مستلزم صبر بر رنجهاست و اگر خواستی آرمانخواه بمانی باید برای جانبازی در راه آرمان ها در این سیاره رنج، صبورترین انسان ها باشی.

 اکنون که دشمنان خارجی با هم پیاله های داخلی شان در یک جنگ، مانند احزاب صدراسلام، مشارکت نموده اند. تا با سیاست تسامح وتساهل خود، لاابالی گری و بی حیایی را ترویج کنند و تیشه به ریشه آرمان های اسلامی بزنند. تو باید پیش از هر زمانی دیگر، آماده فرمان رهبرت و قربانی شدن در راه او باشی. برادر بسیجی ام! این بار به محفل انس تو سفر نموده ایم تا واژه هایی عاشورایی را دوباره در ضمیر خود جستجو کنیم. واژه هایی چون بسیجی، جهاد با نفس، عشق، اطاعت محض از ولایت فقیه، تولی و تبری، ادای تکلیف، توکل، جهاد اکبر، انتظار فرج و هر آنچه که رنگ و بویی از بسیجی دارد.

 ای برادران و خواهران! اگر سفری به این محفل انس داشته باشید، می بینید که اینجا میعادگاه عشق است. محفل بیداردلانی که کوچه های آسمان را بهتر از زمین می شناسند. اما ای برادر و خواهر! اگر خواستی وارد این محفل انس بشوی باید اول تفکر بسیجی را بشناسی و بهترین نوع فهمیدن تفکر بسیجی را باید در صحبت ها و تفکرات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری جستجو کنی. باید در قدم اول، آن را شناخت و این جوازی است برای ورود به وادی عشق، و در قدم دوم می بینی که عشق در میان بسیجیان اکسیری است که هیچ سلاحی بر آن کارگر نمی افتد و بعد می بینی که این همه عشق را به پای چه کسی می ریزند. عشق به رهبر مرهمی است که هر زخمی را برای آنان چاره می افتد، و این همان صفت اطاعت محض از ولایت فقیه است. که شکل پذیری بسیج از همین صفت است. بسیجی دلباخته حق و اهل ولایت است و هرگز به خود اجازه نمی دهد، جز فرمان ولایت فرمان دیگری را بپذیرد و این عشق، امدادی است غیبی که از آسمان بر دل هر کس که سزاوار آن است نازل می شود و بسیجی تمثیل این عشق است. بسیجی زبانی به غیر از جانبازی ندارد و منطقی به جز عشق، نمی شناسد.

 از آنچه را که مرعوبین از آمریکا و از خود بیگانگان، عزیزش می دارند، فدای رهبرش می کند و در این راه جان خود را به خداوند هدیه می دهد و راستی که خداوند در آسمان، فرشتگان را دارد و در زمین بسیجی ها را. برادر و خواهرم! درب محفل انس بسیج به روی همه باز است. و اگر پا در این محفل بگذاری می بینی که تو هم قطره ای از این دریای بیکران خداوندی می شوی. برادر و خواهرم! آن وقت خواهی فهمید که بسیجی، قانونمند و خواستار اجرای عدالت است و در عین حال همیشه، امر به معروف و نهی از منکر می کند و البته ظلم و اهانت به ارزش ها برای او قابل تحمل نیست و باز هم آن وقت خواهی فهمید که حاصل این رنج ها و تحمل ها همین تفکر بسیجی است. که امروز آزادی جنوب لبنان را به دنبال داشته است و فردا پیروزی انقلاب فلسطین را. و اگر باز هم با چشم بصیرت و عینک عشق به قلب بسیجی نگاه کنی، خواهی دید که عکس چسبیده بر روی شناسنامه قلبش بر روی سینه نوجوان فلسطینی شکل گرفته است و این عکسی نیست جز عکس فرزند خمینی و بزرگ پرچمدار عصر غیبت، خامنه ای عزیز.

 اما تو ای برادر بسیجی ام! می دانم که در قلب تو طوفانی است از تحمل دردها و تهمت ها. تو ای نوجوان دانش آموز بسیجی ام! می دانم که طرفداران تسامح و تساهل و بی حیایی به جرم آتش زدن پرچم کفر و بی حیایی تو را تحقیر می کنند. اما مگر ابراهیم خلیل(ع) را به جرم شکستن بتهای کفر در آتش نیانداختند. اما چون او از دنیاطلبان گذشته بود و به خدا رسیده بود، آتش برای او گلستان شد و تو خوب می دانی کسی که گرمای عشق به خدا را چشیده باشد، شور و عشقش چنان است که دیگر گرمای آتش ظالمان را احساس نمی کند.

بسیج ؛ سازمان یا فرهنگ؟

دکتر حجت ا... ایزدی پیروزی انقلاب اسلامی از یک سو سبب خارج شدن ایران ازگستره پیوندهای امنیتی- دفاعی با غرب، بخصوص آمریکا شد و از سوی دیگر شعارها و آرمانهای انقلاب اسلامی ایران را به مقابله جدی با آمریکا کشانید. تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، نمایانگر عمق تنش بین ایران و آمریکا و تهدیدهای جدی این کشور علیه انقلاب اسلامی بود. چنین شرایطی، ضرورت تعیین سیاستهای دفاعی مبتنی بر توانمندیهای بومی و درونزا را بیش از پیش آشکار ساخت. امام خمینی(ره) 27 روز پس از تسخیر لانه جاسوسی، دستور تشکیل بسیج را صادر و فرمود: «مملکتی که 20 میلیون جوان دارد، باید 20 میلیون بسیجی داشته باشد.» از آن پس، این سازمان انقلابی، در خنثی سازی تهدیدهای گوناگون در دفاع از انقلاب اسلامی مشارکت جدی داشت. برخی از این تهدیدها، عبارت بود از:

عائله کردستان، ترورها و بمب گذاریهای داخلی، بحرانهای شهری، امنیت مراکز حساس کشور، امنیت مردم سراسر کشور، مقابله با هواپیما ربایی و بخصوص حضور مقتدرانه در مقابله با دشمن در طول هشت سال دفاع مقدس. حضور بسیج در دفاع مقدس، باعث درخشش عالی ترین مضامین انسانی و پرجاذبه ترین جلوه های هستی در بسیج شد. در دنیایی که خودخواهی، خودپرستی، حرص و هوای نفس، اغلب حوادث آن را رقم می زند، بسیج مظهر عشق و ایثار و فداکاری و گذشت و نگاه حکیمانه یک جوان به عالم وجود شد؛ جوانانی که ندای دلنشین تفکرشان می تواند سبب نومیدی و قطع طمع دشمنان و جهانخواران از این مملکت شود.از شرکت فعال بسیج در دفاع مقدس، دو میراث گرانبها برای نظام جمهوری اسلامی باقی ماند که عبارتند از:

الف) نیروی سازمان یافته بسیج: این نیرو، بهترین وسیله بازدارنده دشمن از وسوسه ایجاد تهدید علیه انقلاب اسلامی شده است. سازمانی که همچنان بالنده و پیشرو، ضامن امنیت انقلاب اسلامی و مردم در ابعاد مختلف است. بسیجی در این دیدگاه، نیروی سازمان یافته، آزموده و آماده برای رویارویی با تهدیدهای نظامی و امنیتی است.

 ب) فرهنگ و تفکر بسیجی: در سالهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی، عرصه سیاسی- اجتماعی ایران، به میدان رقابت گروههای مختلف با گرایشهای سوسیالیستی، لیبرالیستی و التقاطی برای سهم خواهی از قدرت و دستاوردهای انقلاب اسلامی تبدیل شده بود. با ورود آحاد مردم تحت عنوان بسیج به میادین جهاد و شهادت، ارزشهای معنوی و اخلاقی، خدامحوری، ایثار و عطر فرهنگ بسیجی، فضای جامعه را معطر ساخت.

 در این نگاه، فرهنگ بسیجی، یعنی ظهور عشق و علاقه خدمت به مردم و تلاش برای تحقق اهداف الهی انقلاب اسلامی و بسیجی، حامل فرهنگ خدمت خالصانه بود. بدون تردید، همچنان که بسیجی در خط مقدم دفاع از سرزمین و جان ومال مردم و بذل جان خویش، روسفید بیرون آمد، این توانایی را داشته و دارد که هر کجا ضرورت پیدا کند، با حضور خویش، ضامن تداوم انقلاب شود. ورود بسیجی به عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی و بسط و گسترش فرهنگ بسیجی در این فضاها، به معنای تحرک و عمل جدی و انقلابی است. اکنون، آشکارا آثار خلا ء فرهنگ و تفکر بسیجی در عرصه های مختلف قابل مشاهده است. برای ایجاد سرعت در پرکردن این خلا ءها و ایجاد بالندگی در عرصه های مختلف انقلاب، نکات زیر قابل ذکر است

 - 1باور به راهگشایی فرهنگ و تفکر بسیجی برای مشکلات و مسایل موجود

- 2ایجاد عزم جدی برای تسری فرهنگ و تفکر بسیجی در عرصه های یادشده

 -3توجه جدی مراکز علمی و پژوهشی به تدوین تاریخ دوران دفاع مقدس و نقش بسیج در آن

 -4تبیین فرهنگ و تفکر بسیجی

 -5آسیب شناسی عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی در سطوح مدیریتی و کارشناسی آنها با شاخصهای فرهنگی و تفکر بسیجی.

 منابع :

www.irib.ir

www.mefa.gov.ir

www.qudsdaily.com